|
|
|
|
|
|
|
|
|
... ......
|
DOUS ACONTECEMENTOS caracterizan
o mandato electoral que agora remata:
1. a aprobación da nova lei marco para o sistema universitario
e,
2. a posta en marcha do plan de estabilidade do profesorado
universitario.
Destes, o máis espectacular foi,
sen dúbida, a aprobación da Lei orgánica
de universidades (LOU), que é un punto de inflexión
-aínda insuficientemente valorado- na evolución
cara a un sistema máis elitista, xerarquizado e de
menor calidade democrática có sistema deseñado
pola Lei para a reforma universitaria (LRU) do ano 1983, que
propiciou un despegue das universidades sen precedentes, como
se explica no programa de CC.OO.
A tramitación desta nova lei puxo en marcha un movemento
contestatario no que, xusto é recoñecelo, CC.OO.
tivo un destacadísimo papel propoñendo un texto
legal alternativo e plataformas reivindicativas que xa son
lugares comúns para os defensores dun sistema universitario
público de calidade ("13 puntos básicos
.")
e impulsando as mobilizacións de máis calado
contra esta lei (7 e 14 de novembro; 1 de decembro), e as
maiores contra o PP ata aquel momento.
Cando principiou este mandato electoral,
as centrais sindicais acababamos de asinar co Ministerio de
Educación e Cultura (MEC) o Plan de Estabilidade e
Promoción do profesorado universitario (plan PEP) que
afectou a gran maioría do profesorado. O plan, cun
custo superior ós 2.000 millóns de pesetas,
trouxo, entre outras melloras, unha suba no complemento específico
dos TEU dunhas 196.000 pesetas (daquela) ó ano (un
68 % de suba nese complemento); o recoñecemento dos
sexenios non universitarios para os que agora son profesores
funcionarios de universidade (8.500 pesetas o primeiro sexenio;
11.000 pesetas o segundo, etc.), tipo retributivo 4 para os
ASOC a tempo completo, ampliación a 6 do número
máximo de quinquenios e sexenios, promoción
a TEU dos mestres de taller que teñan a titulación
adecuada, e a desaparición do límite temporal
(un ano) para os contratos de asociados.
Aínda sendo importantes estas melloras, a parte esencial
do acordo foi, sen dúbida, as achegas orzamentarias
para que tódolos profesores contratadls de universidade
puidesen te-la súa praza con carácter de funcionarios
ou, de se-lo caso, dedicar fondos a promocións de corpo
(TEU a TU/CEU; estes a CU).
A aplicación deste acordo foi desigual. Os logros non
relacionados coa estabilidade aplicáronse sen máis
problemas en cada universidade, iso si, procurando cada rector
que non parecese que eran melloras sindicais. Pero na parte
referida á estabilidade, a cousa foi dispar. A Xunta
de Galicia negouse a asinar un acordo cos sindicatos para
que se aplicase dun xeito homoxéneo nas tres universidades,
alegando unha suposta invasión da autonomía
universitaria. A USC asinou un pacto coas centrais, e a aplicación
do acordo foi satisfactoria en canto ós obxectivos
de estabilización. Pola súa banda, a UDC e a
UVigo, aplicárono cunha ampla marxe de discrecionalidade
e sectarismo Con todo, o número de prazas que se funcionarizaron
foi elevado. Pénsese, por exemplo, que tódalas
prazas que se aprobaron antes de entrar en vigor a LOU foron
con cargo ós fondos orzamentarios deste acordo.
Outro asunto de particular relevancia sindical é o
das retribucións. A el dedicámoslle grandes
esforzos. A importantísima sentencia da Audiencia Nacional,
que posibilita unha recuperación parcial da perda do
poder adquisitivo dos últimos anos, e o acordo do mes
de novembro pasado co Ministerio para as Administracións
Públicas (MAP), que mellora, entre outros aspectos,
a contía das pagas extra, son dous exemplos do empeño
de CC.OO. na mellora retributiva dos PDI.
Sen embargo, cabe lembrar aquí as negociacións
en marcha coa Consellería de Educación para
lograr retribucións pola vía dos chamados "tramos
autonómicos". Estas negociacións deben
dar froito nun prazo breve.
En todos estes logros sempre estivo
presente CC.OO. cun papel destacado e a pesar de non ser maioritario
en ningún órgano de representación en
Galicia. Onde non temos representación, a situación
laboral é claramente inferior, por exemplo na UDC;
aquí vaise abrindo algunha canle de comunicación,
por tenue que sexa, cando está presente CC.OO.
A todo isto contribuíu o traballo informativo (a nosa
Folla do Luns é un referente nas universidades; o número
de asembleas informativas sobre os aspectos tratados neste
balance foron, con diferencia, superiores ás convocadas
por calquera outra central sindical), a estratexia de unidade
de acción coas outras centrais sindicais e o incremento
da nosa presencia institucional, tanto estatal (CRUE, seminarios,
etc.) como galega.
En definitiva, un período intenso e con logros importantes
pero con moito traballo por facer. Os procesos sindicais son
de loita continua; os logros (e as eivas) fan parte da historia
recente; agora toca mirar cara ó futuro. E iso é
o que vos propoñemos co noso programa e a nosa candidatura,
que habedes recibir un día destes. TI DECIDES.
|
|
......
|
Acción
Institucional Acción
Sindical PDI
contratado E
tamén...
INTRODUCCIÓN
O sistema universitario atópase nun momento crucial.
O reto fundamental que deberá superar é o de
incrementa-la súa calidade para que estea á
altura dos requirimentos de cualificación do mercado
de traballo e das obrigas que debe satisfacer na creación
do espacio universitario europeo, onde a homologación
das titulacións debe cumprir cuns requisitos mínimos
comúns. Superada a fase expansiva do sistema dos anos
oitenta e boa parte dos noventa do século pasado, na
que os estudios universitarios alcanzaron unha expansión
sen precedentes, é o momento para loitar pola calidade
do sistema.
Para superalo, o sistema universitario español bate
con serias deficiencias de partida; unha das máis importantes
é a diferencia de gasto público que dedica España
ós estudios superiores fronte á media de gasto
dos países da Unión Europea (o 0,8 e o 1,8 do
PIB respectivamente) e que se traduce, entre outros, nun gasto
medio por alumno dos mais baixos da Unión Europea e
nunha taxa de precariedade laboral no profesorado universitario
elevadísima (mais do 40% de media no conxunto do sistema
español e galego.
Pero tampouco non hai que esquecer que a entrada en vigor
da Lei orgánica de universidades (LOU), tan fortemente
contestada, non axudará a superar este reto. Se algo
precisa dun amplísimo consenso político e social
ise é o sistema universitario que, de seu, precisa
ter un horizonte claro no medio e longo prazo cara onde tirar.
No momento que se coñeceron os primeiros borradores
da lei, había un amplísimo acordo no mundo universitario,
sindical e político de que había poñer
en limpo a LRU: avaliar os logros (moi importantes) e corrixir
as carencias, tamén importantes, en función
dos obxectivos que se marcaba esta norma. Ademáis,
os profundos cambios sociais ós que asistimos (formación
continuada, transferencias de tecnoloxía e coñecementos,
tecnoloxía de información e comunicación,
globalización ...) e as novas e múltiples demandas
que se derivan deles, son outros tantos motivos que aconsellaban
esta revisión. A citada expansión do sistema
universitario, co acceso ós estudios superiores dun
elevado número de estudantes; o importante impulso
a democracia interna do sistema, coa autonomía e a
toma de decisións colexiadas como elementos claves;
e o carácter aberto a sociedade foron avances notables
que propiciou a LRU fronte o modelo anterior, elitista e pechado
a sociedade; burocrático e uniformizador. Este salto
non tería sido posible sen o voluntarismo da comunidade
universitaria que compensou, con esforzo e imaxinación,
a escaseza de recursos e as insuficiencias da lei. Pola contra,
afondar na autonomía universitaria pero ben contrapesada
coa mellora dos mecanismos de rendición de contas á
sociedade, mellorar o sistema de igualdade de oportunidades
para acceder á educación superior, mellorar
a corresponsabilidade do persoal a través do goberno
colexiado, propiciar estructuras diversificadas para potencia-la
docencia, a investigación e a trasferencia de tecnoloxía
e a utilización de métodos profesionais de xestión
interna e de planificación eran lagoas e defectos que
había corrixir para que se cumprisen as funcións
básicas da universidade e os principios antes apuntados.
Contrariamente, a LOU significou un claro retroceso nestes
principios: a falta dun plan de financiamento, que permita
a homologación da nosa universidade pública
cos estándares do noso contorno; o ataque a autonomía
universitaria, visible polo pulo centralizador (novo sistema
de selección do profesorado; a administración
central segue reservándose a postestade de crear universidades
malia se ter completado as transferencias ás comunidades
autónomas) ou a inxerencia de intereses políticos
e empresariais externos (o cambio na caracterización
do Consello Social, xunto coa súa representación
no Consello de Goberno, abre a porta ós intereses políticos,
empresariais ou corporativos -colexios profesionais ...- externos);
a potenciación dos órganos xerárquicos
e unipersoais fronte ós colexiados e unha carreira
docente chea de obstáculos que fomenta a precariedade.
Dificulta a incorporación regular de novos profesores,
incrementando os obstáculos para a súa progresión;
obriga a "transhumancia" e culmina nuns mecanismos
de habilitación claramente análogos ás
oposición pre-LRU que, sen dúbida, farán
renace-los "clans" corporativos de profesorado.
O PAS tampouco sae ben parado nesta lei. A diminución
clara da corresponsabilidade deste colectivo (e dos estudantes),
a través da diminución da súa representación
nos órganos de goberno e xestión universitaria,
vai acompañada da ausencia de mención algunha
sobre a carreira profesional ou sobre os mecanismos de promoción
-ligados á formación e a avaliación-
ó tempo que facilita a entrada na universidade de empregados
públicos procedentes doutros ámbetos da administración
a través de concursos pero sen que este dereito sexa
bidireccional.
Igualmente, a LOU potencia a privatización do sistema.
Ó tempo que as limitacións sinaladas para as
universidades públicas lle supoñen graves dificultades
para facer fronte as novas demandas, a LOU deixa o campo libre
á actación das privadas e, especialmente, as
impulsadas pola igrexa católica, que se ven eximidas
de diversos controiis e requisitos sobre a base do Concordato
coa Santa Sé. Mais ainda, LOU abre a porta a diversas
formas de privatización encuberta da universidade pública.
Sen embargo, un dos poucos aspectos positivos desta lei, e
aínda insuficientemente valorado, é o carácter
laboral dos contratos para o profesorado contratado, do que
CC.OO. foi o principal impulsor. O contrato laboral confire
a estes profesores o dereito á negociación colectiva
e, polo tanto, a acordaren coa universidade as súas
condicións de traballo (acceso, promoción, retribucións,
xornada, etc.), que deben plasmarse por forza nun convenio
colectivo. Isto terá, ademais, un efecto de arrastre
sobre as condicións de traballo do PDI funcionario.
A aplicación da LOU en Galicia está chea de
incertidumes. E os sinais que están chegando aumentan
a preocupación. O decreto de contratación do
profesorado, que debería paliar en parte, os efectos
perniciosos da LOU foi aprobado pola Xunta de Galicia sen
a negociación coas centrais sindicais nin o Consello
Económico e Social de Galicia. Este órgano consultivo
rexeitou con contundencia a proposta da Xunta; fixo propostas
en liña coas defendidas polas centrais sindicais e
recomendoulle reelabora-lo decreto negociado cós sindicatos
Lamentablemente, a Xunta fixo caso omiso destas recomendacións
e hoxe temos un decreto que fomenta a adicación a tempo
parcial do profesorado contratado; non estabrece un sistema
claro de retribucións nin de acceso e, sobre todo,
traslada toda a responsabilidade da adaptación dos
actuais profesores contratados as figuras LOU a cada unversidade
ó carecer de disposicións transitorias que homoxeinizen
a solución para toda Galicia. Malia insistencia sindical
en negociar estos aspectos nuha mesa de negociación
sindical, a Xunta de Galicia non aceptou ningunha das propostas
sindicais sobre este asunto de capital importancia laboral;
a solución queda, así, ó albur do que
se acorde en cada unversidade.
A este respecto, cómpre facer un comentario sobre a
actitude de cada universidade sobre este problema. Unha vez
dacordo en que, neste momento, non é posible a negociación
dun convenio colectivo para este profesorado porque ainda
non se coñece o novo plan financieiro das universidades
galegas, que deberá entrar en vigor no ano 2004, sí
cabía empezar a acordar como se aplicaría a
LOU para o curso 02/03 tendo en conta os remates de contrato
de bastantes profesores; especialmente axudantes e asimilados.
Feitas as oportunas peticións de negociación
colectiva a cada unviersidade, cá única a que
chegamos a un acordo para aplica-la neste curso foi coa Unversidade
de Santiago, acordo enmarcado, ademáis, no Plano de
Estabilidade e Promoción do Profesorado universitario
(Plan PEP), ainda vixente e que supón, entre outros
aspectos, que non fóse despedido ningún profesor.
Pola contra, na Universidade de Vigo non houbo ningún
acordo e foron despedidos 55 profesores asociados; na Universidade
da Coruña, malia os esforzos sindicais, para os axudantes
a término se inventa unha especie de contrato de obra
e servicio para este curso pero que non recoñece a
condición de contratado doutor que reclamabamos os
sindicatos, coa conseguinte perda de dereitos académicos
e laborais.
Hai que remarcar, así, que a solución destes
problemas depende, fundamentalemente, da vontade política
que cada universidade teña para abordalos. A USC, có
peor financiamente das tres universidades galegas, fai un
esforzo notable para manter a súa plantilla actual,
a costa doutros investimentos. A de Vigo despide ós
55 profesores asociados citados, selecciona neste curso unha
chea de falsos asociados e visitantes (en vez de recurrir
a Axudantes LOU) e propón pagar con horas extraordinarias
a impartición de ...créditos por profesores
funcionarios, por non falar da pintoresca figura de profesor
conferenciante, un invento desta universidade que non contempla
a LOU. A Universidade da Coruña, coa cerrazón
habitual do seu rector, tampouco deixou ben parados ós
axudantes que remataron o seu contrato, como se comentou mais
enriba.
O presente texto é o PROGRAMA DE CC.OO. para o vindeiro
mandato electoral e ten os SEGUINTES EIXES REIVINDICATIVOS:
NO PLANO DA ACCIÓN INSTITUCIONAL,
E CO SLOGAN "POR UNHA UNIVERSIDADE PÚBLICA E DE
CALIDADE", DEFENDEREMOS:
Financiamento público para as universidades públicas
ata acada-la media de gasto dos países da OCDE (o 1,6
% do PIB), compromiso recollido nunha lei de financiamento
do sistema como garantía deste.
Defensa da autonomía universitaria pero, tamén,
do control social sobre a súa actividade a través
dos Consellos Sociais.
Composición do Consello Universitario Galego máis
social e menos política, con inclusión das centrais
sindicais máis representativas.
Amplo acordo social e político sobre o novo Sistema
Universitario Galego, que recolla un financiamento suficiente
e plasmado nunha lei de financiamento.
Un novo sistema de financiación para as universidades
galegas, que non xire, de xeito exclusivo, sobre o número
de alumnos e que recoñeza as plantillas reais actuais
das universidades galegas. Desta maneira é posible
combinar flexibilidade na adicación as tarefas docentes
con estabilidade laboral. Dentro dunha franxa de adicación
docente, é fácil adaptar a carga docente ó
número de alumnos sen que sufra o número de
prazas de profesores: ante unha diminución temporal
do alumnado, o profesorado pode adicarse mais tempo a investigación
e vicebersa, e sempre dentro da franxa de adicación
docente citada.
NO PLANO DA ACCIÓN
SINDICAL, E CO SLOGAN "POLA CALIDADE NO EMPREGO",
DEFENDEREMOS:
PARA TODOS:
Para as retribucións:
Superar a actual coraza retributiva para o profesorado universitario
que impide calquer mellora do soldo que non sexa as acordadas
nos presupostos xerais do estado, nin tan sequera as retribucións
adicionais que se negocian para o resto dos empregados públicos
nas comunidades autónomas, toda vez que o profesorado
universitario é, obxectivamente, o gran perdedor nestes
últimos anos das melloras retributivas acadadas para
o resto dos empregados públicos.
Sen embargo, os próximos meses abren algunha esperanza
de mellora. A anunciada reforma do decreto de retribucións
do profesorado universitario lle seguen as posibilidades que
se abren para o profesorado contratado laboral de negociación
colectiva en Galicia así como a posibilidade de que
se chegue a un acordo sobre retribucións adicionais
vía tramos autonómicos galegos, todo isto debe
permitir ir recuperando a perda de poder adquisitivo dos últimos
anos.
En consecuencia, as liñas de actuación de CC
OO serán:
Suba mínima anual igual ó IPC e cláusula
de revisión salarial.
Revisión do decreto de retribucións do profesorado
que inclúa:
Complemento de destino: nivel 30 para CU, 29 para TU e CEU
e 28 para TEU e 26 para os Mestres de Taller e asimilados.
Complemento específico: para negociar en cada comunidade
autónoma.
Homoloxía retributiva entre o PDI funcionario e o PDI
contratado.
Complementos de Consello Social ou Autonómicos (arts.
55.2 e 69.3 da LOU) e consolidación destes.
Mesa Sectorial das universidades galegas
A existencia deste ámbeto de negociación é
unha reivindicación sindical moi sentida. Este foro
de negociación permitiría un consenso sobre
condicións de traballo comúns para persoal que
traballa nas universidades galegas. Desta maneira, acceso,
sistema retributivo, xornada, formación, saúde
laboral, etc serían iguais para todos.
Acción social, formación e saúde laboral:
Igual para todos, negociada coas centrais sindicais nunha
mesa intersectorial en cada universidade e que inclúa,
entre outros:
Plan de pensións coas mesmas condicións cás
do PAS laboral.
Servicio de gardería onde non exista.
Formación específica en habilidades pedagóxicas
e utilización de novas tecnoloxías.
Plano integral de prevención de riscos laborais:
Malia os avances producidos nos últimos anos, é
necesario dar un salto cualitativo neste ámbeto. Nas
tres universidades galegas están constituidos os Comités
de Seguridade e Saude; a USC e a Universidade de Vigo teñen
Servicio de Prevención propio pero desigualmente desenvolvidos.
É necesario loitar para que as tres universidades teñan
servicios de prevención con todas as especialidades;
que realicen a avaliación inicial de riscos de tódolos
centros e, en consecuencia, que destinen un presuposto específico
para prevención. Igualmente, as universidades deben
cumprir coa obriga de ter un plan de evacuación de
cada centro e contar coa participación de todo o persoal,
non só a través dos seus representantes senon
tamén coa creación dunha ampla rede de participación
en cada centro de traballo para detectar fontes de risco e
conseguir a colaboración efectiva de todos nas medidas
de prevención que se propoñan.
Mención especial merece o fenómeno denominado
Acoso Laboral ou Mobbing. Este problema está extendidísimo
nas universidades e quen o padece vive un auténtico
inferno. Non é novo pero sí se está facendo
visible, cada vez con mais frecuencia. A gran dificultade
é detectálo, especialmente nun sistema como
o universitario, moi xerarquizado e de fortes dependencias
do acosador/a-acosado/a. O prioritario para abordar este problema
é a prevención do mesmo. Por iso será
proposta prioritaria de CC OO un plan de actuación
sobre o acoso laboral, que sexa acordado no Comité
de Seguridade e Saúde e que inclúa un estudio
sobre as condicións que favorecen a aparición
deste problema, a difusión deste estudio e o compromiso
da universidade de actuar sobre o mesmo, con especial atención
á prevención pero sen descoida-la denuncia.
PARA O PDI CONTRATADO
Defenderemos un convenio colectivo único no que se
estableza o modelo de carreira académica paralela ou
complementaria á de funcionario e que inclúa:
Acceso inicial mediante proceso selectivo e posterior progresión,
a través da promoción interna, dunha figura
a outra por méritos e con especial importancia da antigüidade
na universidade que convoca.
Contratos fixos de cadro de persoal para os contratados doutores
e colaboradores.
Creación de tres categorías de contratados doutores:
inicial, titular e catedrático.
Creación de tres categorías de colaboradores:
inicial, medio e superior.
Plan de formación plurianual que inclúa o dereito
a estadías fóra da universidade, como mínimo
de dous anos, co fin de garanti-lo acceso á condición
de profesor axudante doutor.
Retribucións homólogas ás dos profesores
funcionarios.
Para os actuais profesores contratados con carácter
administrativo: adaptación ás novas figuras
establecidas na LOU coas características seguintes:
Con carácter xeral, a transformación sería,
reunindo o resto dos requisitos, a contratados doutores. Para
os non doutores, as opcións serían as de profesor
colaborador ou axudante, segundo os casos.
Para o acceso: especial importancia da antigüidade na
universidade que convoca e ter superada unha proba de acceso
para profesores contratados ou en formación nela. En
todo caso, defenderemos que a adaptación sexa automática,
ata onde o permita a lei.
Negociación dos criterios de avaliación externa
na Comisión Avaliadora da Calidade para o sistema universitario
galego. CC.OO. defenderá que existan tres grupos de
criterios (investigación, docencia e xestión)
con oito ou dez elementos de valoración en cada grupo.
Para acadar unha avaliación positiva abondará
con ter tres ou catro criterios en, polo menos, dous dos grupos.
E TAMÉN,
POR SUPOSTO:
Catálogo de funcións académicas e deseño
de RPT (relación de postos de traballo) real, deseñada
para o medio/longo prazo e que inclúa tódolos
aspectos que inflúen nela (POD, ano sabático,
etc).
Diminución do número de alumnos por grupo para
incrementa-los cadros de persoal.
Habilitación para a investigación en áreas
específicas (diplomado sen segundo ciclo natural).
Creación da figura do "persoal de investigación",
con contrato laboral, e distinguindo entre persoal de investigación
en formación (PIF) e persoal de investigación
contratado por necesidades conxunturais.
Desaparición das diferentes fórmulas de contratos-lixo:
conferenciantes, bolseiros de apoio á docencia, etc.
Regulación do concurso de traslados entre campus.
|
|
NOME |
CENTRO |
TELF. |
E-MAIL |
Durán
Barbosa, Rafael |
Fisioterapia e Ciencias Vigo
|
|
rduran@uvigo.es |
Arias Otero,
Jorge Luis |
ETS Enxeñería
Industrial |
|
jlarias@uvigo.es |
Cancela Carral, José
María |
F. C. Educación
Pontevedra |
|
chemacc@uvigo.es |
Becerra Suarez, Carmen |
Filoloxía
e Traducción |
|
cbecerra@uvigo.es |
Alvarez Villamarín,
José Carlos |
F CC
EE EE |
|
xalvarez@uvigo.es |
Lorenzo Paniagua,
Javier |
E.U.
Empresariais Vigo |
|
paniagua@uvigo.es |
Lago Peña, Carlos |
F. C. Educación
Pontevedra |
|
clagop@uvigo.es |
Lago Peña, Santiago |
Ciencias Empresariais
OUR |
|
slagop@uvigo.es |
Díaz Fernández,
Concepción |
ETS Enxeñeria
Industrial |
|
cdiaz@uvigo.es |
Guirado Fernández,
Juan José |
ETS Enxeñeria
Industrial |
|
jguirado@uvigo.es |
Herranz Pascual, Yolanda
(independente) |
F. Belas Artes |
|
yherranz@uvigo.es |
Cruces Colado, Susana (independente) |
F. Filoloxía
e Traducción |
|
scruces@uvigo.es |
Da costa Pardo, Manuel |
E.U. Enxeñeria
Tec. Industrial |
|
|
García Gestoso, Noemi |
F. Ciencias Xurídicas
|
|
ngestoso@uvigo.es |
González Rodríguez,
Luis |
F. Ciencias Vigo |
|
luis@uvigo.es |
Pastrana Castro, Lorenzo |
F. Ciencias OUR |
|
pastrana@uvigo.es |
Mcnicholls, Stuart John |
Ciencias Empresariais
OUR |
|
stuart@uvigo.es |
Cavada Nieto, Milagros |
F. Humanidade Vigo |
|
cavada@uvigo.es |
Amorós Póns,
Ana |
F. Ciencias Sociais
|
|
amoros@uvigo.es |
Mascuñán Tolón,
Patricia Silvia |
F. Filoloxía
e Traducción |
|
mascunan@uvigo.es |
Alonso Bacigalupe, Luis (independente) |
F. Filoloxía
e Traducción |
|
lalonso@uvigo.es |
|
© 2003 Sección Sindical
de CC OO Universidade de Vigo
|